torsdag 19 augusti 2010

KINA , intryck 3, byggnader.


Fantastiska byggnader och tempel
Ett tredje intryck som fortfarande finns kvar i kroppen är de äldre byggnadernas utformning och dekorativt målade utsmyckningar. Samma stil överallt. Tempel, torn, gångar, tehus... Man blir glad av det :-) Som en vitamininjektion av färger... Och äntligen börjar en efterlängtad kreativ känsla krypa under huden på mig... Och visst, jag började måla lite akvarell, några ringrostiga penseldrag... det var länge sedan... men det är begränsat vad man hinner på en upplevelseresa... Fotografering är räddningen istället. Quick fix.

Några av paviljongerna vid norra stranden av BeiHaiparken, Beijijng.         

Detalj i kvällsljus. Guldet skimrar. Det lyser om färgerna.

Den Förbjudna Staden.
Detalj med takbjälkar

Vårt hotell i Beijing där vi bodde i två veckor. Den gröna dörren till höger om stolen med gula dynan är vår rumsdörr. Rummet sträckte sig från vi två fönster till vänster och två till höger om den. Den fina gången var rikt dekorerad i taket. En fin rekreationsmiljö. Gården var tyst och lugn.
Fantastiskt detaljrikt dekorerade takpannor uppe i hörnet på vår innergård.

Lamatemplet i Beijijng.

Ja, "og sådan er det hele vejen igennem"... Det finns hur många sådana här bilder och miljöer som helst. Efter ett tag kan man dem... Men de har påverkat mitt sinne. Och intrycket av all denna dekoration dröjer sig länge kvar... alla färger... och i kombination med den speciella röda färgen på pelare, väggar och dörrar. Mot gröna växter. Kanske hamnar fler bilder i framtiden på annan plats där det är lättare att lägga upp dem. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar